Ústav molekulární a translační medicíny se podílí na pilotním testování středoškoláků

Krajský radní Aleš Jakubec, ředitel ÚMTM Marián Hajdúch a hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek při zahájení testování na Gymnáziu Olomouc-Hejčín.
Foto: Martin Višňa
Úterý 16. únor 2021, 9:20 – Text: Martin Višňa

Olomoucký kraj ve spolupráci s Ústavem molekulární a translační medicíny Lékařské fakulty Univerzity Palackého a Fakultní nemocnicí Olomouc spustil projekt pilotního testování studentů čtvrtých ročníků středních škol na covid-19, a to s využitím kloktací samoodběrové sady Gargtest, kterou na ÚMTM vyvinuli. Pokud se postup osvědčí, může urychlit návrat žáků do škol.

Do pilotní fáze testování se dobrovolně zapojí až tisíc studentů sedmi olomouckých středních škol. „Navržený postup je nejjednodušší možný a simuluje budoucí reálné testování školáků v postupně otvíraných školách, pokud by vláda tomuto způsobu dala zelenou,“ uvedl na tiskové konferenci k zahájení testování maturantů hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek, který představil také krátké instruktážní video – je ke zhlédnutí zde.  

Postup neinvazivního testu na covid-19 pomocí kloktací samoodběrové sady Gargtest, kterou odborníci z Ústavu molekulární a translační medicíny představili na podzim (viz tento článek) a která je již dostupná na trhu, přiblížil ředitel ústavu Marián Hajdúch. Student si vyzvedne ve škole odběrovou sadu, doma si po odkašlání vykloktá čistou vodu a vyplivne do zkumavky se stabilizačním práškem. Zkumavku pak označenou a zabalenou odnese zpět do školy, odkud budou všechny vzorky odvezeny do laboratoře k vyhodnocení PCR metodou.

„Systém, který nabízíme, se snaží minimalizovat dopad na školy, které nemusejí vést žádnou administraci a nemusejí provádět žádné testování, pouze zabezpečí distribuci samoodběrových sad žákům a následně jejich sběr. Ze školy se pak jednou za den materiál sveze do laboratoře, která ho standardním způsobem zpracuje a výsledky zadá do systému. Studentovi pak přijde sms zpráva s přístupem na výsledkový portál. Paralelně odejde i anonymizovaná informace do školy,“ popsal Marián Hajdúch.

„Tímto pilotním projektem chceme zjistit, jak je testování samoodběry a PCR testy u žáků proveditelné v reálné praxi, a zároveň získáme cennou zpětnou vazbu od studentů a pedagogů. Cílem je samozřejmě také ověřit prevalenci onemocnění covid-19 v cílové populaci studentů,“ dodal ředitel ÚMTM s tím, že podobné studie by měly být základem pro kvalifikované rozhodnutí o vhodných způsobech testování, případně jejich kombinacích.

Pilotní testování maturantů jako možný krok k návratu dětí a mládeže do škol vítá krajský radní pro oblast školství Aleš Jakubec, který je zároveň pedagogem na fakultě tělesné kultury. Velký problém vidí v tom, že při dlouho trvající distanční výuce postupně mizí u dětí návyky a režim, které s „běžným offline“ chozením do školy souvisejí. Karel Goš, ředitel Gymnázia Olomouc-Hejčín, které se do pilotního testování zapojilo, pak dodal, že je důležité, aby byl návrat žáků a studentů nejen rychlý, ale především bezpečný. „Proto vítáme možnost zapojení do tohoto projektu. Z našich zhruba 180 studentů v maturitních ročnících očekáváme účast asi 70 % z nich. Ověřili jsme si tak, že je o testování zájem a také, že to organizačně zvládáme,“ řekl ředitel gymnázia.

Tiskové konference k zahájení testování se online zúčastnil také ministr školství Robert Plaga, který zástupcům všech zapojených organizací poděkoval. „Na výsledky tohoto pilotního ověřování jsem zvědav a budu velmi rád, pokud se nám podaří vrátit žáky do škol i díky českým metodám a vynálezům.“

Zpět